Denice Lundevall
Yoga World
Bara jagKost & Recept

Veckans hälsotips- Ät HELA broccolin!

Jag har precis som många andra alltid slängt bladen och stammen på broccoli när jag ätit den men efter jag blev vegan och började läsa på mer om näring så lärde jag mig att du missar ju en massa goa grejjer om du slänger stam och blad? Ha! Who new?Vi är ju vana vid att enbart äta broccolibuketter men bladen och stjälkarna en koncentrerad källa till näringsämnen vi inte bör ignorera, så peeps- ändring på det nu 😉 

Varför broccili:

Broccoli är en supergrönsak som berömd över hela världen för sina fördelar för kroppen, framförallt när det kommer till den antiinflammatoriska funktionen, anticancerogena egenskaper och potenta alkaliserande kraft ( alkaliserande- vi pratar PH-i kroppen, vi vill inte ha en försurad kropp)

 

Broccoli anses vara ett av de mest kompletta och näringsrika livsmedlen. Det är en perfekt källa till vitamin C och E, betakaroten, flavonoider, isotiocyanater, svavelföreningar, fibrer samt lutein om man är intresserad utav det!

 

Hur tillagas de på bästa sätt:

Själv äter jag i princip alltid min broccoli rå, jag älskade det! Känns så fräscht och ger så mycket krisp i maten. Annars kan jag rekommendera att ångkoka. Ångkok överlag är mycket bättre än att koka vanligt då mycket näringsämnen försvinner ut i kokvattnet.

 

Själv har jag ingen ångkokskastrull men det går bra att lägga en sil över din kastrull och fylla på med vatten sedan lock på. Var dock noga med att vattnet inte ska nå upp till grönsakerna för då blir det ju kokt ändå.

 

Det var veckans hälsotips såhär en Lördag!

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.