Denice Lundevall
Yoga World
Bara jagKost & Recept

4 enkla tips för få in mer grönt i din kost!

De flesta behöver mer grönt/vego i sin kost och därför kommer jag nu att lista enkla knep för att få in det i din kost.

  • Bönor/linser: se till att alltid ha de hemma. Koka upp och frys in. Det är så jäkla smidigt att ta fra, tina upp och ha ner i olika grytor. Äter du kött så är det super att dra ner lite på köttet och blanda ut det med bönor, ex i köttfärsen eller kanske helt ta bort köttfärsen och endast köra på bönor 😉 Gör egna bönbiffar genom arts länga ner bönor, havregryn, majsstärkelse och lite kryddor i en mixer-volia! och du har en superbiff! Mixa bönor med lite olja och kryddor så har du en sjukt gott pålägg på mackan eller som en god röra till maten.

 

  • Frukt: Att alltid ha frukt och bär hemma är en superbra lösning för en massa bra mellanmål. Hacka upp till fruktsallad, strö över lite nötter/frön och yoghurt så har du ett bläm-mellis! Smoothies är ju en favorit som går att modellera i alla dess former. Ner med massa frukt och bär, växtdryck/kokosmjölk, nötter och frön.

 

  • Grönsaker/rotfrukter: Vi har alltid morötter, blandsallad, potatis, tomat, olika kålsorter, olika rotfrukter mm hemma i kylen. Enkelt att riva ner tex morötter i gröten, göra ugnsbakade rotfrukter som tillbehör till lunch/middag. Gör en matig sallad med ex quiona/bulgur/råris, blandsallad, nötter och frön, tomater, oliver osv. Om du gillar bröd- se till att fylla din smörgås med gröna sköna pålägg som tex: mosad avocado med hackat tomat, hummus, vego-ost med färgsprakande paprika och groddar på, bönröra mm. Strö lite sesamfrö/chiafrö på för att få lite extra protein och bra fetter. Koka upp rotfrukter mjuka och tillsätt vitlök och lite kryddor, sedan mixa till en härlig matig soppa. Enkelt att frysa i och ta fram någon ruggig dag- då är det mysigt att sippa på soppa och ät med en god skiva bröd (nåt recept jag lagt ut tidigare exempelvis) med bra pålägg.

 

  • Ris och gryner: Quinoa är en favorit! Den går att använda till så mycket- till gröt, kan ätas varm som den är till maten, kan ätas kall och blandas ut i en härlig matig sallad osv. Råris är också så jäkla gott till det mesta! Jag kan steka upp “gammalt” ris med en massa grönsaker, champinjoner och lök tex. Mättade, gott och grönt. Blanda potatis, ris och bönor i stekpannan tex och gör som en pytt. Jag gör mycket “pytt” utav våra matrester. Det blir alltid så gott. Havregryn, ja ni vet ju att jag är en sucker för gröt i olika valörer. Finns ingen ände på hur mycket du kan variera din gröt och jag har lagt upp en hel drös med recept här under åren. Att ha i din gröt: riven morot, äpple, bär, banan, hemgjord chiasylt, nötter/frön, ugnsbaka din gröt, stek din gröt osv.

 

Ja, det var några tips att ta till för att bli mer vego, hoppas ni fick nåt att bita i och att det känns så enkelt som det faktiskt är att äta mer vego. Det gäller att inte begränsa sig så mycket i sitt huvud. Det är verkligen lättare än vad många tror att äta mer vego- jag lovar.

Här har jag lagat “zoodles” på zucchini som jag stekt snabbt som attan i olja och vitlök. Till det gjorde jag en “bönfärs” på bönor (såklart) , tomatpure, ketchup (steviasötad) ,majs, stekta champinjoner och scharlottenlök. Srösslade lite sesamfrön på det. Sjukt snabbt och enkelt att tillaga.

 

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.