Denice Lundevall
Yoga World
Bara jagKost & Recept

Härlig mish mash med linser!

Så gott!

Det här behöver du:

  • 2 dl okokta Linser (jag valde röda)
  • 2 sharlottenlökar
  • Kastanjechampinjoner eller vanliga
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • Ca 2 rågade matskedar tomatpuré
  • 2 vitlöksklyftor
  • Ett knippe sparris
  • En liten tetra blandade bönor
  • Salt
  • Oregano

Gör såhär:

Fräs pressad vitlök med hackad scharlottenlök och de torra linserna tillsammans med smör. Tillsätt nu tomatpurén och rör om tills den rört ut sig i “smeten”. Häll nu på vattnet (2 delar linser 4 delar vatten) och smula ner buljongtärningen.Låt koka under lock i ca 10 min. Ha i oregano och smaka av. KOM IHÅG att din smak är det perfekta redskapet! Rör om och håll koll på att linserna inte blir för mjuka och lösa, det ska vara lite tuggmotstånd.

Stek champinjoner och sparris för sig. Skär sparrisen i mindre bitar.

Lägg upp på tallriken: linser, på med mycket champinjoner (jag älskar Champinjoner!) och lite utav sparrisen och så bönor. Blanda runt på tallriken och pynta med valfria grönsaker. Jag tog lite härliga körsbärstomater och klippte stjälken på en salladslök (de gröna små bitarna som ligger på kanten av tallriken)

Anledningen till varför jag inte vill blanda ner champinjonerna, sparrisen och bönorna ner i kastrullen med linserna är för att de tappar konsistensen då. Bönorna blir mjuka och mjöliga, champinjonerna blir sladdriga och tråkiga, så ja därför gillar jag att ha dem i olika behållare för att sedan på tallriken mixa ihop dem ?

Bönorna kan en ju välja att värma lite lätt i micron innan servering- eller bara låta den resterande varma maten göra bönorna sådär perfekt ljumna.

Löjligt enkelt, lööööjligt gott och sjukt löjligt hur nyttigt! Matkärlek!

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.