Denice Lundevall
Yoga World
Bara jagKost & Recept

Du är vad du äter!

Jag får så många härliga frågor (och jag älskar det såklart!) om tips på vegansk mat, mellanmål, frukost osv och jag har ju lovat er att lägga upp mycket utav det jag äter- så även idag!

Har som sagt fått lite “dille” på fruktsallad men vem får inte det när man äter en sådan här göttig sallad, det här var min mellis. Ser ni inte!!!! Det bara sprakar ju utav härliga energier för kroppen!!!! Alla vackra färger skvallrar om dess fantastiska egenskaper:  it´s bound to be good for ya folks 😉

Fruktsalladen är gjord på:

  • Granatäpplekärnor (färska)
  • Banan
  • Kiwi
  • Sötmandel
  • Gojjibär
  • Mandelmjölk

Som jag brukar säga: Perfff!

Tillbaka till “tips på vegansk mat”- det finns inget rätt eller fel enligt mig, jo om du äter från djurriket  så är det “fel” ur ett veganskt perspektiv hehe, men det vet ni ju redan och jag har tidigare skrivit att det går hur bra som helst att göra mina recept till vegetariskt dvs med mjölkprodukter.

Ok, hur tänker jag då när jag ska äta?  

Jag äter det jag vill sedan skiter jag blanka fan i om det är mellis till lunch, eller lunch till mellis. Det har jag nämnt för er tidigare jag lägger ingen som helst fokus på vad de olika måltiderna representerar. Mat är mat, näring är näring och jag struntar i om det traditionellt sett räknas som “frukostmat” eller” lunchmat”. Ändra istället portionernas storlek utefter din hunger, tid på dygnet och vad du tror din kropp behöver.

-Ja, jag är  lite extra hungrig efter träningen -bra då äter jag mer! 

-Ne, jag är inte så hungrig på förmiddagen- bra då äter jag mindre.

Att lära känna sin kropp och dess signaler så som hunger, mättnad, törst, trötthet osv tror jag är väldigt bra och otroligt viktigt för oss. För mig är det så i alla fall och det känns så mycket bättre än att väga och mäta sin mat. Ska jag tävla, ja då kommer jag att behöva väga min mat, men det är inte tävlingsdeff jag pratar om nu. Nej, det här är vardag, livet, det livet jag ska leva i massor med år till. Det livet som jag vill ska vara fyllt utav energi, lycka och äventyr, där finns det för mig inget utrymme att tråka sönder min fantastiska mat till gram och kalorier. Jag kan för en gång skull hålla med Anna Skipper: “Du är vad du äter”.

Du vet vad bra mat är, du vet att grönsaker och frukt är fantastiska livsmedel. Du vet att sockrad yoghurt är skit, du vet att juice från koncentrat är skit, du vet att bara äta mackor till mat/mellis är skit. Ursäkta mitt hårda uttryck men så är det….enligt mig i alla fall. Det är en hel del skitmat vi stoppar i oss. Ät och planera dina måltider ordentligt istället och fyll dem med grymma livsmedel som grönsaker, frukt, nötter, frön, bönor, linser, nöt/ris/havre/sojaprodukter dem och njut av deras effekt!

Undvik sötningsmedel och halvfabrikat så mycket du bara kan! Kika på innehållsförteckningar, hur mkt socker är det i, transfetter?!?! Hur mycket E-ämnen eller annat skräp finns i?! Ät så rena produkter som möjligt. Allt sötningsmedel vi häver i oss och alla knasiga tillsatser förstör våra smaklökar!!! Testa en vecka eller två utan och se vad som händer med era  smaklökar- de blir så mycket känsligare och mottagligare för smaker. Allt du äter kommer att smaka så mycket mer och bättre när du utesluter socker/E-ämnen/transfetter i möjligaste mån.

Ja, jo jag äter också “skräp” men jag är noga med att kolla på innehållsförteckningar! På helgerna äter jag gärna glass, hamburgare, paj och annat skräp MEN det är på helgen och endast på helgen. Men även där har jag börjat tänka mer på vad det är jag faktiskt äter, även om det är skräp så behöver ju inte innehållsförteckningarna vara milslånga- ju längre desto mer skit i produkten. Ett perfekt exempel på hur jag kan “nyttifiera” (det är förmodligen inte ett riktigt ord!)  en “skräpdessert” som jag gillar: paj…mmmm….dregel… För att lyckas med detta byter jag ut tex det vita vetemjölet mot nötmjöler/kokosmjöl. Jag drar ner på sockermängden och sötar lite med agave/kokossocker istället, tar dock inte bort allt socker, smaka av degen allt eftersom och söta efter smak. Så, då har vi genast en supermycket mer hälsosammare paj att mumsa i oss på helgen!

Ett annat tips från mig är– eller, ja såhär tänker jag iaf när jag ska fixa mat:

  • Jag vill ha med BRA fetter, kolhydrater och proteiner (inget slask, snabbmat, socker/sötningsmedel och skit i)
  • Så “rena” produkter som möjligt, dvs gör så mycket som möjligt själv från scratch
  • Mycket färglatt i måltiderna och med det menar jag proppa dem fulla med frukt och grönt- VEGGIES RULES!!!
  • Drick alltid mycket vatten
  • Strö nötter och frön på allt! Kanske inte på alla mål under en dag men lite frön på din lunch är kanon! Har du orkat torrosta dem blir det ännu smarrigare
  • Go bananas! Testa, mixa, trixa men allt! Hitta just ditt sätt att laga mat på och finn inspiration på alla miljoner olika sociala forum som vi faktiskt har tillgång till, lyx ju!

Ja, lite så tänker jag. Det viktiga i det hela om jag nu ska summera detta är: Gör medvetna val, läs innehållsförteckningar, mixa fritt, vilt och galet bland alla grymma livsmedel vi faktiskt har, lär känna din kropp och lyssna på dess signaler. Det kan vara lättare sagt än gjort men ge det tid för det tar tid. Unna dig själv den tiden för det är en enorm investering i dig själv och ditt framtida jag <3

Idag har jag tränat föresten! Lunchspinning blev det! De har börjat med Påskschema nu på gymet så de lunchpass jag brukar gå på är ändrade under den här veckan…vilket medför att jag behöver ändra om lite i min 2träningsplan”, haha som om jag ens har en träningsplan! Hahaha! Eller jo det har jag ju faktiskt! Min träningsplan är ju ATT TRÄNA OCH HA JÄVLIGT ROLIGT, och det mina vänner det är en jäkligt bra plan som jag verkligen känner att jag lyckats följa 🙂 imorrn får vi se vad det blir för träning!

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.