Denice Lundevall
Yoga World
Bara jag

1 vecka på vegansk kost!

Alltså det här med piggheten?! Jag är så jäkla pigg hela tiden, fantastiskt ju! Som sagt, även om jag sover lite så är jag ändå pigg och har bra med energi under hela dagen! SÅ JÄKLA UNDERBART! 

Jag är verkligen en sådan människa som blir sjuuuukt trött om jag sover för lite, men inte nu! 

Maten jag äter älskar jag och jag vet att jag tjatar men så är det! Det är inte alls svårt att laga vegansk mat- tvärtom! 

Här kommer en liten lista på allt jag upplevt under min vecka på vegansk kost:

  • Pigg och energifylld hela dagarna
  • Känslan av att känna sig “ren” inombords är underbar! 
  • Soporna luktar inget länge då det enbart är kompost från växter som ligger där och inte en ruttnande köttbit som ligger och stinker (we all know that smell) WIN! 
  • Mitt intresse för matlagning har gått från obefintligt till VÄLDIGT STORT!! Jag letar alltid efter nya spännande recept och tycker att det är så roligt roligt att laga mat. 
  • I och med att jag inte äter någon från djurriket hjälper jag till att dra ner enormt mycket på miljöutsläpp/ skövling av skog/djurplågeri och en massa annat bra för vårt liv här på planeten. 
  • Jag minimerar riskerna för att insjukna i diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar, cancer och andra vidriga sjukdomar. 
  • Jag tänker mer miljövänligt över lag. 
  • Känner mig lätt i kroppen och blir aldrig “däst” eller proppmätt när jag ätit. 

Tja, jag ser inga som helst anledningar till att börja äta kött igen?! Nu ska jag inte gå händelserna i förväg men jag har känt under hela veckan att jag verkligen inte vill äta kött. 

Så till sist men inte minst- maten som lagades igår: linsgryta med rotfrukter. 

Ingredienser, inga mått- bara höfta och smaka av: 

  • Gul lök
  • Röda linser
  • Valfria rotfrukter  (jag tog broccoli, kålrot och palsternacka
  • Grönsaksbuljong
  • Vitlök
  • Salt,peppar
  • Chili-flakes
  • Torrostade solrosfrön med lite salt (valfria frön/nötter)

Gör såhär:

Koka linser enligt anvisning, ha i den skivade löken mot slutet. 
Koka rotfruktern i grönsaksbuljong, vitlök och chili. Koka några minuter så grönsakerna fortfarande har ett härligt tuggmotstånd, häll av vattnet och häll ner grönsakerna tillsammans med linserna och rör om. 
Häll upp grytan i en skål och strö över lite solrosfrön- ät och njut! 

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.